Friday 13 October 2023

Keistimewaan B-Complex Shaklee yang Anda Perlu Tahu !!



Vitamin B memainkan peranan penting dalam menjaga kesihatan kita. Vitamin B menjaga sistem penghadaman, menyerap nutrien dan menjaga sistem saraf. Vitamin B perlu diambil dalam kuantiti yang disarankan dan selengkapnya (8 jenis vitamin B) untuk mendapatkan faedah optimum.


Vitamin B-Complex merupakan vitamin larut air yang lengkap dengan 8 jenis keluarga vitamin B yang sangat diperlukan oleh badan:


1. Vitamin B1 (Thiamine) – menggalakkan pertumbuhan dan merangsang fungsi otak, membantu kesihatan sistem saraf, mencegah kelesuan, meningkatkan stamina, membantu sistem pencernaan dan metabolisma tenaga. Thiamin memberi bau kurang enak pada vitamin B.


2. Vitamin B2 (Riboflavin) – memproses asid amino dan lemak. Juga membantu mengaktifkan vitamin B6 dan asid folik. Riboflavin memberikan warna kuning pada urine.


3. Vitamin B3 (Niacin) – membantu mengurangkan kolesterol dalam darah dan pengaliran kolesterol dalam darah, membantu dalam kesihatan kulit yang baik, membantu sistem pencernaan. Kajian klinikal membuktikan kadar B3 yang rendah menyebabkan kemurungan dan seterusnya meninggikan kadar untuk menjadikan seseorang psycho/sakit mental.


4. Vitamin B5 (Pantothenic acid) – membantu mengurangkan stress fizikal/mental.


5. Vitamin B6 (Pyridoxine) – vitamin utama dalam proses asid amino. Mengawal serotonin di dalam otak kerana ketidakseimbangan serotonin akan menyebabkan depresi.


6. Vitamin B9 (Folic acid) – penting dalam pembentukan sel baru. Folat/asid folik ini penting untuk ibu hamil dan menyusu.


7. Vitamin B12 (Cyanocobalamin) – mengawal kesihatan sistem saraf dan membantu pembinaan sel darah. Kekurangan vitamin B12 akan menyebabkan depresi/tidak tenteram.


8. Biotin – membantu badan dalam metabolisme lemak dan karbohidrat.



7 sebab utama kenapa anda memerlukan vitamin B-Complex:


1. Untuk penghasilan tenaga dan berguna untuk kemurungan dan stress. Ia adalah nutrien anti-tekanan.


2. Untuk mengekalkan tisu otak yang sihat, saraf, kulit, mata, rambut, hati dan mulut, serta otot di dalam saluran usus gastro.


3. Membina rambut yang sihat dan mencegah uban.


4. Untuk pembentukan darah, mencegah anemia.


5. Membantu mengelakkan sawan, epilepsy dan membantu mengatasi keletihan dan ketagihan makanan.


6. Membantu dalam merawat alergi, menyembuhkan luka, mengawal penyakit jantung.


7. Membina tindak balas imun, mencegah kemandulan, masalah haid, multiple sclerosis, gangguan saraf, skizofrenia, membantu fungsi seksual, kesukaran penglihatan, masalah kehilangan berat badan, dan melindungi terhadap keracunan plumbum.


Gejala kekurangan vitamin B:


• Keletihan / tidak bermaya / lesu

• Resah gelisah / tidak dapat duduk diam

• Panik / menggelabah / gemuruh

• Sedih tanpa punca / kemurungan

• Kurang selera makan

• Stress / tertekan / migraine


Sebab kemusnahan vitamin B-Complex:


• Cahaya matahari / pencemaran udara dan air

• Pengambilan gula secara berlebihan boleh menghabiskan B-Complex di dalam badan. Bayangkan, sebotol Coke memerlukan 5x keperluan B-Complex dalam badan sebab B-Complex kena berusaha keras untuk menukarkan gula tersebut kepada tenaga.

• Haba, Boleh hilang dalam proses memasak. Banyak vitamin musnah dalam penyediaan makanan segera, makanan dalam tin atau disejukkan (frozen).

• Tekanan mental dan fizikal memerlukan banyak B-Complex.

Alkohol.

• Pengambilan antibiotik pil penenang, pil tidur dan racun serangga.

• Penggunaan pil perancang meningkatkan keperluan B-Complex.


Kenapa B-Complex Shaklee?


• Mengandungi kandungan vitamin B yang lengkap, 8 jenis vitamin B. Jika kekurangan salah satu, vitamin tidak berkesan. Bacalah label pada botol apabila anda membeli B-Complex dan pastikan lengkap 8 jenis vitamin B supaya tidak kerugian.


• Pastikan kadar BIOTIN dan FOLIC ACID dalam kadar yang mencukupi kerana bahan tersebut sangat mahal. Kebanyakan pengeluar tidak memberikannya. Moral of the story: baca label!!


Extra tips: Vitamin B adalah larut air dan jika berlebihan akan dibuang melalui urine dan setiasa hilang melalui peluh. Maknanya, kita perlu mengambilnya setiap hari kerana ia tidak disimpan di dalam badan.




Dapatkan vitamin B Complex natural untuk membantu fungsi tubuh anda. Harga pasaran:


Vitamin B-Complex 120s SM: RM55 | SS: RM68


Hubungi saya untuk mendapatkan HARGA ISTIMEWA! Untuk bulan ini 




Untuk order dan pertanyaan, klik gambar di bawah ini untuk terus menghubungi kami melalui whatsapp. InsyaAllah, fast respond dari kami. (^_^).





Saya juga aktif berkongsi di saluran media sosial yang lain,jemput klik link dibawah :


Facebook Page , Instagram & TikTok



FOR COD AREA 👇

SELURUH KAWASAN LABUAN,USJ,SUNGAI BULOH & SUBANG JAYA

DELIVERY SELURUH MALAYSIA



#blogmegashaklee

#projekmegablogshaklee

#shakleethrive2023

#shakleetriumph2023

#teamleadership

#pengedarshakleelabuan

#codvitaminshakleelabuan

No comments:

Post a Comment

Cantik Dan Sihat Dengan Set Kurus Shaklee!

Anda ingin turunkan berat badan?? Anda tercari-cari set kurus yang selamat dan berkesan tanpa kesan sampingan serta bahan kimia yang merbaha...