Saturday 1 April 2023

Idea Menu Sahur Sihat

Menu Sahur adalah masa makan pertama sebelum anda memulakan aktiviti anda untuk masa yang lama semasa berpuasa. Oleh itu, makanan yang anda makan pada waktu subuh dijangka memenuhi keperluan tenaga anda sehari. Oleh itu, pilih makanan yang baik dan sihat apabila anda fajar.

Selain mendapat ganjaran pahala yang besar, bersahur sangat penting untuk membantu memberikan tenaga dalam mengerjakan ibadat puasa pada siang hari. Buat wanita dan mak-mak yang pasang impian nak turunkan berat badan dan dapat berat ideal ketika raya nanti boleh cuba amalkan menu sahur diet sihat

Apakah jenis makanan yang perlu di menu sahur anda?

Makanan yang sihat ketika subuh diperlukan untuk memberi tenaga yang cukup pada waktu puasa. Beberapa makanan yang anda perlu makan pada waktu subuh adalah:

Buah-buahan dan sayur-sayuran
Kedua-dua kumpulan makanan ini menyediakan banyak serat. Serat berguna untuk membantu anda merasa lebih lama semasa berpuasa, jadi anda tidak merasa lapar dengan cepat. Serat juga boleh menghalang anda daripada sembelit. Di samping itu, buah-buahan dan sayur-sayuran juga menyediakan cukup vitamin dan mineral untuk mengekalkan kesihatan anda.

Sumber karbohidrat
Nasi, roti, mi dan kentang adalah beberapa sumber karbohidrat yang boleh anda makan pada waktu subuh. Sumber karbohidrat makanan ini membantu anda memberikan tenaga yang cukup untuk menjalankan aktiviti sepanjang hari.

Pilih sumber karbohidrat dengan jenis karbohidrat kompleks yang mempunyai kandungan serat yang tinggi, seperti beras perang dan roti gandum. Makanan ini boleh membantu anda mengekalkan tenaga lebih lama kerana memerlukan lebih lama untuk mencerna.

Sumber protein
Daging, ayam, ikan, telur dan susu adalah sumber protein yang harus anda berikan pada waktu subuh. Protein membantu membaiki dan membina tisu badan anda, dan boleh meningkatkan sistem imun anda.

Beberapa idea menu sahur tetapi sihat :

1.Nasi lemak dengan telur rebus dan sayur-sayuran segar seperti timun, kobis dan kacang panjang. Gunakan santan rendah lemak dan kurangkan jumlah nasi untuk mengurangkan kandungan kalori.

2.Roti gandum dengan kacang dan buah-buahan seperti epal atau pisang. Tambahkan susu rendah lemak atau yoghurt dan madu sebagai pemanis semula jadi.

3.Sup sayur-sayuran dengan potongan ayam atau daging lembu. Anda juga boleh menambahkan kepingan roti gandum untuk membuatnya lebih mengenyangkan.

4.Smoothie dengan campuran buah-buahan dan sayur-sayuran seperti bayam, pisang, dan buah-buahan beri. Tambahkan susu almond atau kacang untuk memberikan kekayaan protein.

5.Oatmeal dengan telur rebus, kepingan kentang manis, dan kepingan salmon asap. Oatmeal yang dimasak dengan susu rendah lemak dan sedikit madu akan menambah rasa manis semula jadi.

6.Protien shake
Masukkan 1 scoop esp ke dalam shaker Bersama 1 scoop cinch shake coklat.Gongcang shaker sampai esp + cinch larut.sedia Untuk diminum bertenaga sepanjang hari.

7. Kurma
Kebaikan makanan sunnah ini tidak perlu diperkenalkan lagi.

Dengan rasa manis semulajadi, buah kurma bukan sahaja sunnah untuk dimakan sewaktu berbuka, namun digalakkan juga untuk dimakan ketika bersahur.

Khasiat seratnya yang tinggi membantu untuk anda kekal rasa kenyang lebih lama serta baik untuk penghadaman. 

Ingatlah bahawa makanan sahur seharusnya mengandungi nutrien yang mencukupi untuk memberi tenaga sepanjang hari dan sepatutnya tidak terlalu berat atau terlalu ringan. Jangan lupa untuk minum air yang mencukupi sepanjang waktu berpuasa.

Sahur 5 Minit Bersama Set Sahur Shaklee

Berpuasa dengan set sahur shaklee dari Set Puasa Shaklee cepat siap senang nak buat.Bukan itu sahaja,ia jugak lengkap untuk memenuhi nutrisi harian anda sepanjang berpuasa.

Selain itu antara manfaat yang lain anda boleh dapatkan Set Puasa Shaklee ini adalah :

• Membantu masalah jerawat dan parut       
   jerawat
• Mencerahkan kulit
• Samaratakan tona kulit
• Membantu turunkan berat badan
• Memberikan rasa kenyang lebih lama
• Membantu sebagai milkbooster ibu         menyusu yang Puasa
• Memberikan tenaga sepanjang      
   berpuasa
• Membantu masalah Gastrik
• Membantu kawalan gula dalam darah
• Membantu mengurangkan masalah   
   kolestrol

Semoga perkongsian ini bermanhfaat!. Buat wanita yang nak turunkan dan dapat berat badan ideal sewaktu raya nanti, bolehlah amalkan menu diet sihat ketika bersahur ini. Cukup mengenyangkan, kekal bertenaga sepanjang hari malah boleh dapat berat badan yang diimpikan jika diamalkan secara konsisten!

Anda berminat dengan set puasa shaklee? Boleh dapatkan hari ini dengan Imah klik di sini untuk whatsapp bagi maklumat lanjut.


Hubungi kami PENGEDAR SHAKLEE LABUAN | ♥ ID 1161149 ♥ | 

Call/SMS/WhatsApp : 019 766 2580

Ikuti kami di saluran media sosial : Facebook Page , Instagram & TikTok

FOR COD AREA 👇
SELURUH KAWASAN LABUAN

#blogmegashaklee
#projekmegablogshaklee
#shakleethrive2023
#shakleetriumph2023
#pengedarshakleelabuan

No comments:

Post a Comment

Cantik Dan Sihat Dengan Set Kurus Shaklee!

Anda ingin turunkan berat badan?? Anda tercari-cari set kurus yang selamat dan berkesan tanpa kesan sampingan serta bahan kimia yang merbaha...