Tuesday 20 June 2023

Bagaimana Hilangkan Jeragat Degil Lebih Cepat Tapi Selamat?


Salah satu dilema wanita berusia 30 tahun ke atas ialah nak hilangkan jeragat dengan cepat. Imah tau betapa susahnya nak cari produk yang betul-betul berkesan. Ada yang cuba pelbagai produk untuk hilangkan jeragat, tapi sebaliknya jeragat makin menjadi-jadi. Ada juga yang menjanjikan kesan cepat tapi bahaya sebab ada racun.

Jadi bagaimana nak hilangkan jeragat degil lebih cepat tapi selamat?

Imah juga salah seorang yang mengalami masalah jeragat. Jadi imah sangat faham situasi ini.

Jeragat bukan macam cat pada dinding yang kita boleh sapu atau kikis untuk dihilangkan. Jeragat terbentuk pada lapisan epidermis iaitu bahagian dalam kulit. Jadi untuk menghilangkannya kita kena atasi secara dalaman.

Apa itu Jeragat?

Jeragat di muka atau Melasma adalah gejala abnormal tompokan atau bintik-bintik berwarna coklat-perang, kekuningan atau biru-kelabu yang terdapat pada kulit muka. Jeragat biasanya berlaku pada bahagian:

• 63% sekitar antara kawasan hidung dan dagu,
• 21% sekitar antara kawasan pipi dan hidung dan
• 16% sekitar kawasan antara rahang bawah hingga dagu

Struktur jeragat berkait rapat dengan proses pigmentasi. Pigmentasi kulit disebabkan oleh pengeluaran melanin secara berlebihan – hiperpigmentasi; oleh melanocytes (sel pigmen) untuk tindakbalas keratinocytes (epidermal melanosis – lapisan luar kulit) atau terkumpul di bahagian dermis (dermal melanosis – lapisan tengah kulit).


Klasifikasi Jeragat

Jeragat boleh diklasifikasikan mengikut tahap lapisan kulit di mana ia berlaku iaitu:

1. Melasma Epidermal – jeragat yang berlaku pada lapisan luar kulit disebabkan oleh lebihan melanin
2. Melasma Dermal – jeragat yang berlaku di antara lapisan epidermal (kulit luar) dan lapisan hypodermal (kulit dasar) disebabkan oleh melanofaj (sel yang mencernakan melanin)
3. Melasma Campuran – jeragat yang berlaku pada kedua-dua lapisan epidermal dan dermal.


Punca Jeragat di Muka

Punca terjadinya jeragat adalah agak kompleks untuk dikenalpasti secara tepat. Namun, antara punca mungkin penyebab jeragat yang diketahui umum adalah termasuk:

1. Latarbelakang salahsilah keluarga – mewarisi genetik dalam kalangan susur galur ahli keluarga yang mengalami masalah jeragat turut membawa kemungkinan potensi risiko yang sama kepada generasi baru

2. Terdedah kepada sinaran matahari terik terlalu lama – radiasi sinar UV mengaktifkan tindakbalas pengeluaran melanin secara berlebihan, menambahkan lagi kesan pigmentasi secara mendalam pada kulit

3. Wanita mengandung – disebut chloasma iaitu petanda biasa melasma akibat pigmentasi kerana proses perubahan hormon. namun akan pudar selepas beberapa bulan kelahiran bayi

4. Rawatan hormon – pengambilan pil hormon yang mengandungi oesrogen atau progesteron atau kaedah pencegahan kehamilan seperti pil perancang, penggunaan alat intrauterin dan implan

5. Tindakbalas phototoksik – akibat reaksi alergi terhadap kaedah perubatan tertentu (seperti terapi kanser), penggunaan sabun dan peralatan kosmetik beracun atau berbahaya

6. Hypothyroidism – aktiviti tidak terkawal kelenjar thyroid menyebabkan ketidakstabilan kitaran hormon thyroid dan mengaktifkan pigmentasi


Bagaimana menghilangkan jeragat degil lebih cepat dan berkesan tapi selamat? 


                              Set Jeragat Premium


1. GLA Complex - Stabilkan hormon

Gangguan hormon adalah punca jeragat. Oleh itu, hormon mesti stabil untuk elak jeragat baru dari terus muncul dan dalam masa yang sama pastikan jeragat sedia ada tidak membesar.

2. ESP - Protin untuk sel-sel baru

Dalam tempoh tertentu sel-sel kita akan 'bertukarganti'. Secara semulajadi sel kita akan mati dan ditukar dengan sel yang baru. Protin merupakan bahan utama dalam pembinaan semula sel-sel baru dan juga komponen utama hormon. Protin sangat diperlukan untuk baiki pigmentasi.

3. Vivix - resveratrol

Resveratrol menghalang enzim tyrosinase. Enzim tyrosinase menyebabkan jeragat terbentuk dengan banyak apabila kulit terdedah kepada sinaran matahari.

Resveratrol dalam Vivix telah diuji berupaya menghalang pembentukan jeragat dengan memberi perlindungan optimum terhadap sinar uv iaitu sebanyak 93% berbanding vitamin E 65% dan vitamin C 37%.

Komponen dalam Vivix menjadikan ianya bersifat sangat tinggi antioksidan yang berfungsi melawan serangan radikal bebas yang merosakkan dan melemahkan fungsi sel.

4. Collagen Powder - mencerah dan menyerikan

Kolagen memudarkan jeragat, mencerahkan dan melembapkan kulit. Kolagen dari sumber sisik ikan dapat memegang air dengan lebih lama menjadikan kulit kekal terhidrat dalam jangka masa lebih lama .

5. Vita C - pembetukan kolagen semulajadi

Bertindak sebagai agen antioksidan yang melindungi dari sinaran UV. Vitamin C halang pembentukan jeragat dan juga membaiki pigmentasi dengan berkesan dan membantu dalam proses sintesis kolagen tubuh.

6. Shaklee Youth Skincare - perlindungan dan baikpulih dari luar

Youth adalah rejim penjagaan luaran yang 100% terbukti selamat serta berkesan secara klinikal. Bebas dari 1,500 bahan kimia bahaya. Ini bagi memastikan kulit benat-benar bebas dari risiko mengalami iritasi.

Jeragat boleh ditutup dengan alat kosmetik. Tapi takkan setiap masa nak pakai makeup?

Bebaskan kulit dari masalah jeragat dan berani lah tampil cantik secara semulajadi tanpa perlu makeup tebal lagi. Set premium untuk hilangkan jeragat degil.

Hubungi kami PENGEDAR SHAKLEE LABUAN | ♥ ID 1161149 ♥ | 

Call/SMS/WhatsApp : 019 766 2580

Ikuti kami di saluran media sosial : Facebook Page , Instagram & TikTok

FOR COD AREA 👇
SELURUH KAWASAN LABUAN

#blogmegashaklee
#projekmegablogshaklee
#shakleethrive2023
#shakleetriumph2023
#teamleadership
#pengedarshakleelabuan
#codvitaminshakleelabuan

No comments:

Post a Comment

Cantik Dan Sihat Dengan Set Kurus Shaklee!

Anda ingin turunkan berat badan?? Anda tercari-cari set kurus yang selamat dan berkesan tanpa kesan sampingan serta bahan kimia yang merbaha...