Thursday 5 October 2023

Kepentingan Vitamin C yang Perlu Anda Tahu



Vitamin C shaklee adalah vitamin yang sentiasa menjadi keperluan utama kepada sistem tubuh. Ia memberi kesan positif kepada pelbagai aspek manfaat kesihatan tubuh.


Malangnya tubuh manusia tidak dapat menghasilkan atau mengeluarkan sendiri vitamin C.


Ini bermakna sumber bekalan vitamin C kita yang utama hanyalah berdasarkan kepada faktor pemakanan. Sumber makanan tinggi vitamin C seperti yang terkandung di dalam buah-buahan dan sayuran perlu ada dalam diet kita sehari-hari, dan termasuk juga suplemen.


Kekurangan vitamin C dalam tubuh akan menyebabkan kesan buruk kepada tahap kesihatan. Ini termasuklah kesan mudah dijangkiti virus, luka lambat sembuh, masalah pendarahan gigi & gusi, lemah sendi & tulang, cepat letih dan pelbagai lagi.


Manfaat Vitamin C Sangat Penting!


Vitamin C shaklee adalah sangat penting untuk membantu pertumbuhan menyeluruh dan membaik pulih sel.


Ia berperanan utama menyokong sistem imun tubuh menentang pelbagai jenis penyakit berjangkit seperti flu dan demam selesema.


Ia merupakan bahan antioksidan yang sangat berkuasa menentang radikal bebas, meningkatkan kesihatan tubuh dan membantu proses penyembuhan dengan lebih cepat.


Antara manfaat utama Vitamin C ialah baik untuk:


#1 – Menyokong Kekuatan Sistem Imun 


Sistem imun adalah sistem pertahanan tubuh yang kompleks meliputi sel, tisu dan organ yang melindungi tubuh daripada ancaman luar termasuk partikel berbahaya dan mikroorganisma patogen seperti bakteria, virus dan fungi.


Vitamin C dapat membantu meningkatkan pengeluaran interferon dalam tubuh. Interferon terhasil secara automatik apabila sistem imun mengesan kehadiran atau ancaman patogen. Ia bertindakbalas dengan meningkatkan keupayaan sel untuk mengaktifkan sistem pertahanan selular.


Vitamin C juga dapat membantu meningkatkan fungsi fagosit dan limfosit di dalam sel darah putih.


Fagosit adalah sejenis sel darah putih yang berfungsi menangkap atau memakan patogen dan partikel berbahaya. Ia kemudian dihadam dan dihancurkan secara enzimatik.


Limfosit pula adalah sejenis darah putih yang boleh menghasilkan antibodi untuk memusnahkan serangan antigen (patogen) yang masuk ke dalam tubuh.


Namun, kedua-duanya membawa fungsi yang sama dalam sistem imun tubuh yang utama.


Pengambilan dos harian vitamin C yang mencukupi mampu membantu tubuh meningkatkan fungsi sistem imun untuk menentang infeksi (penyakit secara jangkitan) dengan lebih baik berbanding mereka yang ada masalah kekurangan vitamin C.


#2 – Melambatkan Kesan Tanda Penuaan


Vitamin C juga sangat diperlukan tubuh untuk menghasilkan kolagen. Kolagen adalah sejenis protein yang berperanan penting didalam mengekalkan kekuatan sistem struktur rangka asas tubuh.


Kolagen yang cukup dapat menghalang pembentukan kedut pada kulit, garis-garis halus penuaan dan pigmentasi pada kulit (tompok kulit gelap akibat sinar uv matahari). Ia juga dapat membantu kesihatan kulit dengan tona kulit dan warna yang lebih sekata.


Malangnya, apabila kita semakin tua, tubuh semakin kurang upaya menghasilkan kolagen antaranya disebabkan oleh masalah kekurangan sumber vitamin C.


#3 –  Membantu Mempercepatkan Proses Penyembuhan


Vitamin C diperlukan tubuh untuk menyembuhkan luka, membaikpulih dan mengekalkan kesihatan tisu, kartilaj, tulang, gigi, gusi dan kulit.


Kajian menunjukkan masalah kekurangan vitamin C dalam tubuh berkaitrapat dengan pembentukan kolagen dan mengakibatkan proses penyembuhan luka menjadi lambat.


Individu yang mengalami masalah kekurangan vitamin C yang teruk akan mengalami kehilangan gigi dengan lebih cepat, gusi mudah berdarah dan kehilangan kekuatan tulang.


#4 – Meningkatkan Kecekapan Penyerapan Zat Besi


Kehadiran vitamin C dapat membantu mempercepatkan proses penyerapan zat besi ke dalam tubuh.


Zat besi adalah mineral utama yang sangat penting untuk pembentukan serta proses penghasilan sel darah merah dan hemoglobin.


Kebaikan Vitamin C untuk Kesihatan


• Membantu meningkat sistem imun badan.

• Membantu membina sel darah merah yang lebih sihat untuk bantu penyerapan zat besi dan bantu sel darah putih menentang jangkitan bakteria dan kuman.

• Mengurangkan risiko penyakit insomnia.

• Memberi tenaga dan mengurangkan risiko badan letih dan lesu.

• Membantu mengatasi masalah resdung. (Boleh diambil bersama Alfalfa untuk kesan lebih baik)

• Membantu menurangkan pengoksidaan di saluran darah. Jadi, dapat bantu mengekalkan paras kolestrol dan tekanan darah yang lebih sihat.

• Mengurangkan risiko penyakit buta akibat katarak

• Membantu menurunkan paras asid urik. Bagus untuk yang ada masalah gout.

• Menghasilkan bahan pemancar sarah (neurotransmitter)

• Membantu mengurangkan risiko penyakit batu karang pundi hempedu

• Membantu mengurangkan stress 


Kebaikan Vitamin C untuk kecantikan



• Membantu pembentukan kolagen dalam badan dengan cara mengekalkan enzim aktif yang bertindak untuk penghasilan kolagen.

• Membantu mencerahkan kulit dengan lebih sekata.

• Membantu mengatasi masalah jerawat

• Membantu mengatasi masalah kulit akibat kerosakan daripada terdedah kepada UV matahari.

• Melindungi kolagen daripada kerosakan oksidatif.

• Mempercepatkan penyembuhan luka, ulser atau melecur.

• Bertindak sebagai anti-radang.




Adakah Anda Cukup Vitamin C?




Sepertimana yang dinyatakan awal lagi, vitamin C hanya boleh didapati melalui sumber pemakanan harian kita.


Faktor pemakanan yang sihat mampu menghalang masalah kekurangan vitamin C. Jika tidak, pelbagai tanda kekurangan vitamin C akan muncul.


Kurang mengambil berat tentang pengambilan vitamin C setiap hari, bakal menyebabkan pelbagai gangguan terhadap sistem utama tubuh.


Kesan kekurangan vitamin C dalam tubuh ini juga akan mengakibatkan timbulnya pelbagai masalah penyakit dikemudian hari.


Pengambilan vitamin C boleh ditingkatkan dengan pengambilan suplemen disamping pemakanan biasa harian.


Kebaikan vitamin C yang cukup setiap hari, dapat memberi anda sokongan terhadap tahap kesihatan yang lebih baik dan juga membantu menjaga kecantikan kulit.


Tahukah anda, vitamin C lebih mudah diambil dalam bentuk suplemen. Ia juga mudah di dapati dan terdapat pelbagai jenama & jenis di dalam pasaran.


Suplemen vitamin C yang bagus mampu membekalkan vitamin C yang berkualiti dan secukupnya untuk keperluan kita seharian. Lebih penting lagi ia bukan sekadar nama suplemen vitamin C, tetapi ia perlulah selamat, semulajadi dan berkesan untuk kesihatan anda.


Punca vitamin C terhapus


• Rokok dapat hapuskan 50-100mg vitamin C

• Vitamin C terhapus jika anda dalam keresahan

• Pil tahan sakit hapuskan vitamin c

Makan lebih 12 pil vitamin C akan menyebabkan cirit birit


Dapatkan vitamin C anda hari ini! Kami boleh berikan suplemen vitamin C terbaik untuk anda. Hubungi kami untuk pertanyaan lanjut, lebih info dan kosultasi percuma.




Saya juga aktif berkongsi di saluran media sosial yang lain,jemput klik link dibawah :


Facebook Page , Instagram & TikTok



FOR COD AREA 👇

SELURUH KAWASAN LABUAN,USJ,SUBANG JAYA,PETALING JAYA & SUNGAI BOLUH

DELIVERY SELURUH MALAYSIA


#blogmegashaklee

#projekmegablogshaklee

#shakleethrive2023

#shakleetriumph2023

#teamleadership

#pengedarshakleelabuan

#codvitaminshakleelabuan

No comments:

Post a Comment

Cantik Dan Sihat Dengan Set Kurus Shaklee!

Anda ingin turunkan berat badan?? Anda tercari-cari set kurus yang selamat dan berkesan tanpa kesan sampingan serta bahan kimia yang merbaha...