Monday 6 March 2023

Cara Sahur Betul Dan Khasiat Protein.


Pernahkah anda rasa lebih penat, kabut otak atau lemah daya ingatan, ketidakselesaan perut, rasa lapar melampau atau kuat mengidam makanan di siang hari semasa berpuasa di bulan Ramadan?

Perkara ini kebiasaannya akan berlaku jika kita tidak makan makanan yang betul semasa bersahur. 

Sahur (Jawi: ‏سحور‎‎) ialah istilah yang digunakan umat Islam bagi merujuk kepada makan di waktu pagi sebelum berpuasa di siang harinya baik secara fardhu pada bulan Ramadan mahupun pada waktu-waktu lain yang disunatkan. Ia dilakukan sebelum masuknya waktu Solat Subuh, lebih tepat lagi sebelum azan subuh mula berkumandang. Sahur ialah makan di waktu awal pagi (sebelum azan subuh), manakala iftar ialah makan di waktu petang (sewaktu bermulanya azan maghrib) untuk berbuka puasa pada bulan Ramadan.

Berikut adalah beberapa tips untuk sahur yang betul:

1.Jangan lewatkan sahur

Penting untuk makan sahur kerana ini memberikan tenaga dan nutrisi yang cukup untuk tubuh kita sepanjang hari. Jangan lewatkan sahur kerana ini dapat menyebabkan penurunan tenaga dan prestasi kerja.


2.Pilih makanan yang sihat 

Pilih makanan yang sihat seperti roti, bijirin, telur, sayur-sayuran dan buah-buahan. Makanan ini mengandungi serat dan nutrisi yang mencukupi untuk tubuh kita sepanjang hari.

Ia bukan sahaja memberi tenaga ketika berpuasa malah dapat mengubah selera dan diet anda.


3.Hindari makanan berlemak dan manis 

Hindari makanan berlemak dan manis kerana ia dapat mengganggu penghadaman dan menyebabkan penurunan tenaga.

4.Minum air yang mencukupi 

Pastikan anda minum air yang mencukupi semasa sahur kerana ini dapat membantu menjaga kecukupan cecair dalam tubuh kita sepanjang hari.


5. Tetap bersenam

Bersenamlah secara teratur meskipun ketika berpuasa kerana ia juga boleh membantu memperbaiki kualiti tidur. Dengan bersenam, seseorang boleh tertidur lebih cepat dan lena.

Lakukan senaman pada waktu pagi atau sebelum waktu berbuka puasa dan sebaik-baiknya hanya gerakan ringan.


6.Ambil sikit waktu untuk berdoa 

Gunakan masa sahur untuk berdoa dan memohon kepada Allah SWT agar memberikan kita kekuatan dan kesihatan sepanjang hari.


Kepentingan protein dalam sahur adalah kerana ia membantu membina dan memulihkan tisu dalam badan kita. Protein juga memberi rasa kenyang yang lebih lama berbanding karbohidrat dan lemak, yang membantu kita merasa kenyang lebih lama dan mengurangkan keinginan untuk makan di waktu siang. Sumber protein yang baik untuk sahur termasuklah telur, daging tanpa lemak, kacang-kacangan, dan produk tenusu rendah lemak.

Apa yang anda pilih untuk makan ketika sahur adalah jauh lebih penting daripada jumlah dimakan. Cara sahur yang betul membolehkan kita berpuasa secara lebih sihat dan berkat sepanjang bulan Ramadan. 

Selamat berpuasa!



Hubungi kami PENGEDAR SHAKLEE LABUAN | ♥ ID 1161149 ♥ |

Call/SMS/WhatsApp : 019 766 2580

Saya juga aktif berkongsi di media sosial yang lain,jemput klik dan link dibawah :

FB PAGE : Alimah

INSTAGRAM : imah5580.beauty



#blogmegashaklee
#projekmegablogshaklee
#shakleethrive2023
#shakleetriumph2023

1 comment:

Cantik Dan Sihat Dengan Set Kurus Shaklee!

Anda ingin turunkan berat badan?? Anda tercari-cari set kurus yang selamat dan berkesan tanpa kesan sampingan serta bahan kimia yang merbaha...