Wednesday 22 March 2023

Keburukan Intermittent Fasting Yang Ramai Tak Tahu

Bagi mereka yang baharu sahaja berjinak-jinak dengan Intermittent Fasting, mereka mungkin akan mengalami hipoglikemik atau keadaan di mana kadar gula dalam darah sangat rendah. Perkara ini juga akan menyebabkan seseorang mengalami sakit kepala, denyutan jantung meningkat, berasa pening dan mual.

Apa dia Intermittent Fasting?

Diet IF adalah cara pemakanan yang melarang pengambilan makanan pada waktu-waktu tertentu. Tapi berbeza dengan amalan puasa Ramadhan, diet IF benarkan anda minum air kosong atau sumber yang tidak berkalori seperti kopi tanpa semasa “berpuasa”.

Jenis diet IF?

Terdapat beberapa jenis atau cara pengamalan IF.

• 16:8. Ini mungkin yang paling popular di mana anda boleh makan antara jam 12pm hingga 8pm tapi perlu berpuasa 16 jam selebihnya beberapa kali seminggu.
24jam. Di sini anda perlu elak makanan minuman berkalori untuk 24jam mungkin 1-2x seminggu. Sekali lagi – minum air dibenarkan.
• 5:2. Lima hari seminggu anda dibenarkan seperti biasa tapi dua kali seminggu anda perlu hadkan pengambilan kalori kepada 500-600kcal sahaja.
• Lain-lain. Tentu dengan tren-tren social media, akan ada pelbagai pendekatan tapi ia tetap fokus kepada kawalan waktu “berpuasa”.


Meningkatkan sensitiviti insulin

Kajian pada 2018 mendapati bahawa lelaki dengan pradiabetes yang mengikuti IF meningkatkan sensitiviti insulin mereka sekaligus menguruskan gula dalam darah dengan lebih baik.

Ini kerana setiap kali makan, tubuh akan melepaskan hormon insulin untuk memindahkan gula daripada saluran darah ke sel dalam tubuh untuk ditukarkan sebagai tenaga.


intermittent fasting Dan autophagy

Intermittent fasting bermaksud berpuasa dengan cara mengehadkan masa makan dalam sesuatu tempoh waktu tertentu, manakala autophagy pula merujuk kepada proses sel-sel dalam badan memecahkan dan membuang sel-sel rosak dan tidak berguna untuk membentuk sel-sel baru yang sihat.Proses Autophagy sangat penting untuk badan berfungsi dengan baik dan mengelakkan pelbagai masalah termasuklah penuaan, kemerosotan neuro dan kanser.

keperluan kolagen dalam badan

Kolagen merupakan protein penting yang terdapat dalam badan kita. Ia memainkan peranan utama dalam membentuk struktur kulit, tulang, sendi, dan tisu lain dalam badan kita. Kekurangan kolagen dalam badan boleh menyebabkan masalah kesihatan seperti kekeringan kulit, kedutan, kelemahan tulang dan sendi, serta masalah lain.

Oleh itu, keperluan kolagen dalam badan adalah sangat penting. Terdapat beberapa cara untuk meningkatkan penghasilan kolagen dalam badan, seperti mengambil suplemen kolagen atau makan makanan yang mengandungi kolagen. Selain itu, boleh juga membantu dengan menjaga kebersihan kulit dan mengelakkan pendedahan kepada cahaya matahari secara berlebihan, kerana ia boleh merosakkan kolagen dalam kulit kita.

Intermittent Fasting (IF) menjadi popular dalam beberapa tahun kebelakangan ini sebagai kaedah penurunan berat badan dan peningkatan kesihatan. Walaupun IF mempunyai beberapa kebaikan yang telah terbukti secara saintifik, terdapat juga beberapa keburukan yang ramai tidak menyedarinya. Berikut adalah 5 keburukan Intermittent Fasting yang ramai tidak tahu:

1.Meningkatkan Risiko Makan Berlebihan: 

Berpuasa selama beberapa jam atau hari boleh menyebabkan rasa lapar yang teruk dan akhirnya mendorong individu untuk makan berlebihan semasa waktu makan. Ini boleh menyebabkan pengambilan kalori yang berlebihan dan akhirnya menjejaskan usaha untuk menurunkan berat badan.

2.Meningkatkan Risiko Masalah Pencernaan: 

Intermittent Fasting boleh memberi kesan kepada sistem pencernaan individu yang mempunyai masalah pencernaan seperti gastritis atau masalah ulser. Ini disebabkan oleh peningkatan asid gastrik semasa masa berpuasa yang boleh menyebabkan keasidan perut meningkat dan memberi kesan buruk kepada sistem pencernaan.

3.Memudahkan Terdedah Kepada Kegagalan Diet: 

IF memerlukan disiplin dan konsistensi dalam menjalankannya. Jika seseorang tidak dapat mengendalikan dan mengikuti jadual puasa dengan betul, ia boleh mengakibatkan ketidakstabilan dalam program diet dan akhirnya mengalami kegagalan.

4.Boleh Mempengaruhi Siklus Haid Wanita: 

IF boleh mempengaruhi hormon wanita dan menyebabkan ketidakseimbangan hormon dalam badan. Ini boleh menyebabkan ketideregulan dalam siklus haid dan masalah kesuburan pada wanita.

5. Mengganggu jadual tidur

IF melibatkan pengurangan waktu makan, yang boleh mempengaruhi jadual tidur. Oleh kerana mereka terpaksa menyesuaikan waktu makan, mereka mungkin terpaksa makan lebih awal atau lebih lewat dari biasa, yang boleh mengganggu jadual tidur mereka. Kekurangan tidur boleh meningkatkan risiko masalah kesihatan, termasuk obesiti, tekanan darah tinggi dan masalah kesihatan mental.

Tahukah anda, Selain mengamalkan IF proses Autophagy ini boleh juga terjadi dalam tubuh dengan pengambilan makanan dan Supplement Terbaik seperti :


Secara keseluruhannya, IF boleh menjadi berguna untuk beberapa orang, tetapi penting untuk mengambil kira keburukan IF dan mempertimbangkan sama ada ia sesuai untuk gaya hidup dan kesihatan anda sebelum memulakan amalan ini.


Hubungi kami PENGEDAR SHAKLEE LABUAN | ♥ ID 1161149 ♥ | 

Call/SMS/WhatsApp : 019 766 2580

Ikuti kami di saluran media sosial : Facebook Page , Instagram & TikTok

FOR COD AREA 👇
SELURUH KAWASAN LABUAN

#blogmegashaklee
#projekmegablogshaklee
#shakleethrive2023
#shakleetriumph2023
#pengedarshakleelabuan

No comments:

Post a Comment

Cantik Dan Sihat Dengan Set Kurus Shaklee!

Anda ingin turunkan berat badan?? Anda tercari-cari set kurus yang selamat dan berkesan tanpa kesan sampingan serta bahan kimia yang merbaha...